Blogisarjan kolmannessa osassa ummikko-keittiöostaja Heidi listaa 10 vinkkiä keittiökaupoille mentäessä. Hyppää Heidin matkaan ja tutustu keittiöremonttien kiehtovaan maailmaan.
Nyt korvat hörölle, jos haaveilet uudesta keittiöstä, mutta ratkaiseva askel keittiömyymälän kynnyksen yli on ottamatta. Selvitin, millaista palvelu on, millainen fiilis tapaamisista jää ja poikkeavatko suunnittelijoiden tekemät ratkaisut toisistaan. Lisäksi paria suunnittelutapaamista viisaampana kokosin kymmenen kovaa vinkkiä keittiökaupoille.
Miten myymälät valikoituivat?
Täysin ummikkona en myymälään, tai ajan hengen mukaisesti virtuaalitapaamiseen, marssinut. Olin haastatellut tuttua keittiösuunnittelijaa tämän juttusarjan edelliseen osaan ja hänen vastauksiensa avulla osasin valmistautua tapaamiseen paremmin.
Sitten someen mars! Selasin lähialueen myymälöiden sometilejä sillä silmällä. Mikään ei kolahtanut yli muiden, joten valitsin myymälät seuraavilla kriteereillä: budjetti ja helppo ajanvaraus. Varasin ajat myymälöihin, joissa oli selvästi ilmoitettu a) suunnittelun olevan ilmaista b) ei sido mihinkään c) mahdollisuus etätapaamiseen d) vapaat ajat ja sähköinen ajanvaraus.
Mikä vanhassa keittiössä tökkii ja toiveet uudelle
Omassa keittiössäni tilanne on seuraava: vuosi 2005 soitti ja haluaa keittiönsä takaisin. Sehän sopii, sillä L:n muotoinen ja 15 vuotta vanha keittiö on päivityksen tarpeessa. Keittiö on toiminnaltaan ja ulkomuodoltaan ok, mutta ikä näkyy ja kuuluu.
Keittiössäni kokataan todella paljon, päivittäin ainakin kaksi lämmintä ruokaa – alusta asti. Varsinkin mikro kaukana vesipisteestä kuluttaa joka-aamuisessa puuronteossa parkettia. Ulkonäköön toivoin ilmavuutta ja päivitystä modernimpaan suuntaan.
Ääneen kerroin toiveeksi päivityksen 2020-luvulle ja oviin vaaleaa, mutta ei välttämättä valkoista. Muista toiveista kerroin sitä mukaan, kun niistä kysyttiin – ja jos kysyttiin.
Entä budjetti?
Yksi tärkeimmistä tekijöistä oli budjetti ja siinä pysyminen. Siksi olin valinnut myymälät, joiden nimeen liitän mielikuvan edullinen. Budjetti kalusteille oli tiukan niukka 3 000 euroa. En kertonut sitä etukäteen, jos ei kysytty. Eräässä paikassa ei kysytty ja metsään meni: tarjous ylitti reippaasti budjetin, tämä selvisi vasta parin tunnin tapaamisen lopussa. Siinä meni tehdyt valinnat ja suunnitelma ihan uusiksi. Toisessa paikassa taas kysyttiin jo etukäteen budjetista. Ja mikä parasta, suunnittelija tsekkasi välillä missä mennään hinnan kanssa ja onko pysytty budjetissa − ja olihan siinä pysytty!
Mitä opimme tästä? Budjetti kannattaa ottaa itse puheeksi ja heti.
Millaiset suunnitelmat sain?
Suunnitelmat poikkesivat paljon toisistaan. Pari yhteistä tekijää toki löytyi. Opin, että kulmakaappi on pahis. Tähän kannattaa varautua, jos keittiön nurkassa lymyää kyseinen mörkö. Tuntui siltä, että järkevää ratkaisua tähän ei ole olemassa, joka olisi a) kaiken tilan fiksusti hyödyntävä ilman karusellia b) niin toimiva, että vierekkäiset ovet tai laatikot voi avata yhtä aikaa.
Toiseksi myyjät olivat niin mukavia, että teki mieli lyödä kaupat lukkoon molempien kanssa. Tunnelma oli leppoisa ja kiireetön, minua kuunneltiin. Oli mielenkiintoista katsoa, kun näytöllä kohosi kaappi kaapilta uusi keittiö. 3D-kuvat ovat kuin valokuvia, ja toinen suunnittelijoista lisäsi sinne myös asunnossani olevan parkettilattian sekä ruokailuryhmän, jotta nähtiin jääkö uunille tarpeeksi tilaa aueta. Mahtavaa!
Ensimmäinen suunnitelma muistutti paljon vanhaa keittiötä, koska mikroa lukuun ottamatta kaikki toiminnot ja kaapit pysyivät samoilla paikoilla. Odotin vähän erilaista, modernimpaa ilmettä, mutta sitä en saanut. Valkoiset ovet vaihtuivat myyjän ehdotuksesta trendikkääseen greigeen, ilmavampaan ilmeeseen ei löytynyt ratkaisua. Sitä kokeiltiin jättämällä osa yläkaapeista pois. Ei toiminut. En valitsisi tätä keittiötä, jossa näkyvin muutos oli väri ja vetimet, mutta mikään muu ei muuttunut. Budjettikin ylittyi melkein parilla tonnilla.
Toinen myyjä luki ajatukseni keittiön ilmavammasta ja kepeämmästä ilmeestä ennen kuin ehdin avata suuni. Sain suunnitelman, jossa yläkaapisto keveni, ilme muuttui moderniksi ja kodinkoneet löysivät paremmat paikat. Paitsi mikro. Se nökötti entistä kauempana vesipisteestä. Mutta jes, ideoita, ideoita, ideoita − ja vielä kivoja sellaisia. Tämän keittiön ostaisin, pienillä viilauksilla.
Heti molempien tapaamisten jälkeen sähköpostiin kilahti suunnittelukuva sekä tarjous.
Etätapaamisen plussat
- Yhteydet toimivat hyvin, turha jännittää.
- Läppärin näytöltä helppo seurata, kun myyjä piirtää kuvaa.
- Unohtuneet mitat voi ottaa samalla, pidä siis mitta lähellä!
- Helppo vastata suunnittelijan kysymyksiin, kun vanha keittiö on nenän edessä.
- Jos kamera käytössä, voi vilauttaa myös muuta asuntoa.
Fiilikset tapaamisten jälkeen: mikä yllätti?
Sain huomata, että valmistautuminen todella on kultaa keittiökaupoilla. Jos itsellä ei ole yhtään hajua minkälaisen keittiön haluaa, homma jää polkemaan heti alkuun paikoilleen.
Yllättäen tapaamisissa painotettiin selvästi enemmän keittiön ulkonäköä kuin yksilöllistä käyttöä ja toimivuutta. Missään vaiheessa ei kysytty millaisessa käytössä keittiö on, ketkä sitä käyttävät. Ymmärrän, jostakin on lähdettävä ja ulkomuoto on tärkeä, mutta en heti tiedä ovien tai tasojen materiaaleja, saati tarkkaa väriä. Vanhan keittiön toimimattomuus on se mihin olen kyllästynyt ja mihin haluan ratkaisun. Kuten mikro väärässä paikassa tai kolisevat vanhat ovet. Lisäksi kodinkoneiden valintaan käytettiin todella paljon aikaa – mielestäni liikaa. Laitteisiin on helpompi keskittyä, kun uuden ja uljaan keittiön suunnitelma on lyöty lukkoon.
Toisaalta näin minäkin toimin ennen parin kuukauden takaista sukellusta keittiöiden maailmaan: katsoin kauniita somekuvia, valitsin mielessä värejä ja vetimiä sekä tuumailin tasoja. Eipä tullut mietittyä, että onpa kuvan uuni toimivassa paikassa, haluan samanlaisen! Matkan varrella jokin muuttui, ja nyt haluan panostaa toimivuuteen. Mikä on ärsyttävämpää kuin juuri se väärässä paikassa oleva mikro tai jääkaapin ovi, joka ei mahdu aukeamaan kunnolla? Siinä ei oikean sävyinen välitila mieltä lämmitä.
Jäin kaipaamaan tietoja ovimateriaaleista: ovatko ne puuta, muovia vai mitä materiaalia? Lisäksi vetolaatikoiden mekanismit kiinnostivat. Täytyy huomioida, että nämä olivat vasta ensimmäiset suunnittelutapaamiset ja vieläpä etäsellaiset. Materiaalit ja mekanismit on hyvä nähdä livenä myymälässä − ja sinne tulikin kutsu.
Ummikon muistilista: vinkit keittiökaupoille × 10
- Kaikki käy tosi nopeasti, joten valmistaudu, etsi inspiraatiokuvia ja mieti mitä haluat.
- Näitä kysytään: kalusteiden värimaailma, vetimet vai kenties vetimetön, tasot (laminaatti, puu, kivi), integroidut kodinkoneet vai ei? Allas, hana, välitila + kodinkoneet!
- Ota mitat valmiiksi, tosin etätapaamisen aikana voit napata puuttuvat mitat.
- Lähetä myyjälle valokuva vanhasta keittiöstä sekä inspiraatiokuvia.
- Mieti budjetti ja kerro se myyjälle. Etenkin tiukka budjetti kannattaa kertoa: ei tule pettymyksiä ja valikoima rajautuu.
- Tapaamista on turha jännittää: myyjät ovat tosi mukavia ja ennen kaikkea asiantuntijoita.
- Luota myyjään, fiilistele kohtaako kemiat, synkkaako? Ekaan suunnitelmaan ei tarvitse sitoutua.
- Kerro, puhu, kuvaile, kysy! Suunnittelijat tietävät asiakasta enemmän keittiöistä, mutta eivät tiedä millaisen keittiön juuri sinä haluat.
- Mieti myös asennusta: riittääkö omat taidot siihen?
- Kysy toimituksesta, sillä keittiö saattaa tulla palapelinä ihan pienissä osissa.
Kirjoittaja on remontti- ja sisustusohjelmien suurkuluttaja, joka ei ole aikaisemmin ollut keittiökaupoilla. Tilaa Charmia-uutiskirje niin saat ensimmäisenä tiedon juttusarjan seuraavasta osasta!